hur du laddar upp en header på blogg.se !

hej!

här kmr inägget jag lovade er, om hur man laddar upp en header :) kmr säkert bli långt, med mkt bilder.. jag har försökt förklara så bra JAG kan ;) mja, ni får väl testa o se :)
1. logga in på bloggen och klicka på översikt
2. ladda upp en bild

3. välj den bild du vill ha

4. när du valt bild ska du välja storleken på den, jag tycker du ska ta ungefär 800. de tar alltid jag. och de väljer du här:

5. sen ska du ladda upp bilden, och de är så enkelt som de låter, du klickar på ladda upp bild ;)

6. när du gjort de, kmr de se ut som på bilden nedan, och då ska du bara klicka på bilden du laddat upp.

7. då kmr de bara va bilden på hela sidan (se bilden nedan) då ska du kopiera adressfältet! (jag har strykigt över de på bilden, för annars ser ni vilken blogg jag använder ;p o de är inte min riktiga ^^) men du ska alltså kopiera allt som står i adressfältet.

8. när du gjort de klickar du på fliken design!

9. då kmr de upp välj tema. du ska då välja temat Fashion!

10. sen klickar du på alternativ redigera din befintliga stilmall.

11. du kan då klicka upp sökrutan, som du då gör via att hålla in Ctrl+F iaf på mozilla. skriv in #header { i sökrutan. de kmr då se ut som på bilden. då ska du klistra in de du kopierade i adressfältet tidigare. du klistrar in de inom paranteserna som du ser på bilden.

12. sen kan du klicka på förhandsgranska.

13. om inte hela headern syns då, så ändrar du bara storlek på bredden och på höjden, de gör du där som bilden visar. (width=bredd height=höjd) sen får du helt enkelt testa dej fram till vilken storlek som blir bäst.

14. när du fixat så de ser bra ut klickar du bara på spara stilmall.

och tadaaa! så har du en header! ;D

men bakgrunden nu då.. den är ju inte så fin? nä, den ändrar du genom att göra nästan likadant. du laddar först upp en bild, och då kan du ta vilken storlek som helst, om de är mönstrat du vill ha, så äre storleken på mönstret som blir skilnaden om du t.ex. skulle välja 400 blir mönstret mindre än om du skulle välja 700 ;) du kopierar sen adressfältet till den bilden oxå, och går in på alternativt redigera din stilmall.
de absolut översta du ser är ju de här:

du klistar då in de du kopierade inom dom paranteserna istället!

jag hoppas de här hjälpte lite iaf.. om de är nåt du inte förstår äre väl bara att fråga igen, så ska jag försöka förklara just den saken lite bättre :)

jag gör mina headers i photoshop! men de är ett rätt gammalt photoshop, typ 7.0 eller så.
innan jag skaffade de gjorde jag dom i bl.a picnik som är en gratissida ;p
här kan du hitta bakgrunder till bloggen!

LYCKA TILL! :D

Kommentarer
Postat av: Moa

Okej tack ! du får länkning på måndag :D

2010-06-26 @ 15:11:17
URL: http://shakemyworld.devote.se
Postat av: yes!

gud va bra! :D:D men hur ändrar man texten då? alltså så man får en stil :) asbra om du kunde förklara det :D

2010-06-27 @ 13:35:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0